Jumaat, 23 November 2012


INI BOOK REVIEW SAYA... 
DALAM SUBJEK HUKUM KELUARGA ISLAM DI DUNIA ISLAM
Nim    : 111209673

Judul          :   Hukum Keluarga Islam di Dunia Islam
Pengarang  Muhammad Amin Suma,
Lahir di Serang – Banten, tanggal 05 Mei 1955, Amin Suma memiliki latar
belakang pendidikan formal dari Sekolah Dasar Negeri  (berijazah, 1967);                                                                                                                                     Madrasah Ibtidaiyah  Raudhat al-Ulum (berijazah, 1968); Madrasah Tsanawiyah al-Khairiyyah   (berijazah, 1971); Madrasah Aliyah al- Khairiyyah (berijazah, 1974); Sarjana Muda (B.A., Fakultas Syari’ah IAIN Jakarta (berijazah, 1978); Sarjana Lengkap (Drs.), Fakultas Syari’ah IAIN Jakarta (berijazah, 1981); Sarjana Hukum (S.H.), Fakultas Hukum Universitas Muhammadiyah Jakarta (berijazah, 1996); S-2 (MA), Pascasarjana IAIN Jakarta (nontesis, 1987); S-3 (Doktor), Pascasarjana IAIN Jakarta            (berijazah, 1989); dan Program Magister Manajemen Bidang Ekonomi Pemasaran   (berijazah, 2006)
Isi Buku   :   Buku yang mudah difahami, dan memberikan pengetahuan tentang-tentang Hukum
Keluarga Islam Di Dunia Islam.
Penerbit   :   PT RajaGrafindo Persada,Jakarta
Tahun      :   2004
Cetakan   :   Fajar Interpratama Offset

BAB 1: PENDAHULUAN
   Untuk  mengenal lebih luas dan mendalam tentang hukum keluarga Islam di Dunia Islam, pembahasannya dalam buku ini  dibagi dalam beberapa bab. Bab1  merupakan pendahuluan,  yang pada intinya memaparkan tentang hal-hal yang melatar-belakangi penulisan buku ini. Bab 2 sekitar hukum keluarga Islam, yang membahas tentang istilah dan pengertian hukum keluarga dan hukum keluarga Islam, hukum keluarga Islam dalam keluarga muslim, ruang lingkup hukum keluarga Islam, fungsi dan tujuan hukum keluarga Islam, kegunaan mempelajari hukum keluarga Islam, serta hukum mempelajari dan mengajarkan hukum keluarga Islam. Bab 3 membahas tentang perkahwinan, kewarisan dan wasiat, serta perwalian dan pengampuan, di antaranya memuat tentang hukum perkahwinan, hukum kewarisan dan wasiat serta perwalian, dan pengampuan. Bab 4 tentang pemberlakuan hukum keluarga Islam di Dunia Islam, yang menginformasikan tentang sekilas Dunia Islam, penerapan hukum keluarga Islam di Dunia Islam, hukum dan undang-undang perkahwinan di Dunia Islam, pelaksanaan hukum kewarisan dan wasiat, perwalian dan pengampuan, serta persamaan dan perbedaan hukum keluarga Islam di Dunia Islam. Bab 5 penutup, yang pada intinya berisi kan ringkasan dan kesimpulannya.

BAB 2 : SEKITAR HUKUM KELUARGA ISLAM
Beberapa Istilah dan Pengertian Hukum Keluarga Islam
Istilah keluarga: unit yang terkecil dari masyarakat.

Hukum Keluarga Islam dalam Keluarga Muslim
Keluarga menurut islam ada dua: 1)Nasab dan 2)perkahwinan (muzoharah).

Ruang- Lingkup Hukum Keluarga Islam
MUSTAFA AHMAD AZ-ZARQA
AMIN SUMMA
WAHBAH ZUHAILI
1)Perkahwinan dan berkaitan
1)Perkahwinan dan berkaitan
1)Perwalian  dan hal-hal berkaitan
2)Perwalian  dan wasiat
2)Perwalian 
2)Perkahwinan dan hal-hal berkaitan
3)kewarisan
3)hadhanah
3)(Harta keluarga) –wasiat,warisan dan wakaf

4)kewarisan

*Dari ruang lingkup fiqh ada 5 : 1)ibadah 2)muamalah 3)munakahah 4)Jinayah dan 5)siasah

D.   Fungsi Dan Tujuan Hukum Keluarga Islam
Adalah untuk mewujudkan keluarga yang sakinah, mawadah dan marahmah.                          
  Berdasarkan surah ar-ruum: 21.

E. Kegunaan Mempelajari Hukum Keluarga Islam
Untuk mendapat pengetahuan ilmu dan menpraktiknya.

F. Hukum Mempelajari dan Mengajarkan Hukum Keluarga Islam.
Fardu ain dan fardu kifayah.

BAB 3 : PERKAWINAN, KEWARISAN DAN WASIAT, SERTA PERWALIAN DAN PENGAMPUAN.

Hukum Perkawinan
 Hukum ini membincangkan tentang : pengertian  Nikah (Kawin) , akad nikah dan syarat-syarat Ijab Kabul, sejarah ringkas perkahwinan, tinjauan perkahwinan dari segi sosial, agama dan hukum, langkah-langkah penting kea rah perkahwinan, hukum melakukan perkahwinan, beberapa rukun (unsure) dan syarat sah perkahwinan, hadhanah dan seputar masalah talak dan rujuk.
 (الجمع و الضم و الوطء و العقد)(نكح ,ينكح ,نكاحا)Pengertian perkahwinan  :maksudnya mengumpulkan, memegang, mengauli dan terikat.
Jumhur fuqaha:hukum asal perkahwinan itu adalah mubah tetapi berubah mengikut keadaan atau suasana.

Hukum Kewarisan dan Wasiat
Hukum kewarisan dan wasiat pada dasarnya merupakan satu kesatuan yang tidak bisa dipisahkan. Hukum ini membincangkan pengertian hukum kewarisan, sekilas sejarah hukum kewarisan, sekitar ahli waris, asas pembahagian Tirkah dalam hukum kewarisan Islam dan seputar persoalan wasiat.
Sekitar Ahli Waris terbahagi 2: a: kelompok ashhabul-furudh.
                                                   b: kelompok asabah.

Hukum perwalian (Al-Walayah) dan Pengampuan (Al-Hajr)
Hukum Islam menetapkan bahwa orang paling berhak untuk menjadi wali bagi kepentingan anaknya adalah ayahnya.
Al-hajru (pengampuan) terbahagi kepada dua:
Pertama:pengawasan terhadap hak orang lain seperti pengawasan terhadap seseorang yang dinyatakan palit (bangkrut /al muflis).
Kedua: pengampunan terhadap diri (jiwa) seperti pengawasan yang dilakukan terhadap anak kecil (di bawah umur), orang safah (bodoh, pandir) dan orang gila demi kemaslahatan bersama.

Hukum Perwakafan
Hukum Perwakafan membincangkan tentang (1) pengertian Wakaf ,Dasar hukum dan Macam-macamnya (2)Rukun (unsure) dan syarat-syarat wakaf( 3)asal usul dan sejarah wakaf (4) manfaat wakaf bagi kesejahteraan umat.

Rukun (Unsur) dan Syarat-syarat Wakaf
Wakaf, Nazhir, Al-wawquf alaih (harta benda yang diwakafkan) , ikrar wakaf, perutukan harta wakaf dan jangka waktu wakaf.

BAB 4  :  PEMBERLAKUAN HUKUM KELUARGA ISLAM DI DUNIA ISLAM
A.Sekilas Dunia Islam

TEORI KLASIK
1)Darul aman
Negara di dalam kekuasaan islam.
2)Daruh Harbi
Penguasa dan mayoritasnya penduduknya non islam.
3)Darul Kufr
Negara/ daerah di dalam kekuasaan non islam tetapi mayoritasnya penduduknya muslim.

TEORI MODERN
1)Dunia Islam
-Negara  resmi Islam contoh Malaysia
-Negara yang mayoritas Islam contoh: Indonesia.
2)Dunia non Islam
Contoh negara: Thailand , Mymar dan lain –lain lagi  negara non islam

B.Penerapan Hukum Keluarga Islam Di Dunia Islam
1)kelompok trandional
Kelompok negara mengikut fiqih mazhab contoh: Saudi Arabia, yaman  dan lain lain lagi.
2)kelompok sekular
Kelompok negara islam mengantikan dengan hukum barat disebut liberal contoh: Turki dan Albania.
3)kelompok modern
Kelompok negara ini mempaharui dengan menjualkan hukum islam dalam hukum positif contoh: Malaysia dan Indonesia.

C.Undang-Undang Perkahwinan Di Dunia Islam
-Dari segi agama Islam dan penduduk muslim:*1) kelompok negara Islam 2) kelompok negara yang mayoritas Islam dan 3) kelompok negara yang minoritas Islam.

D.Beberapa Asas/Prinsip Perkahwinan Dalam Undang-Undang Perkahwinan
Asas dan prinsip perkahwinan di maksudkan: asas (prinsip) sukarela,partisipasi keluarga, perceraian dipersulit, monogami (poligami dibatasi dan diperketat), kedewasaan calon mempelai, memperbaiki dan meningkatkan derajat kaum wanita, legalitas dan asas (prinsip) selektivitas.

E.Perlaksanaan Hukum Kewarisan Dan Wasiat, Serta Perwalian dan Pengampuan
Negara Islam atau negara berpenduduk muslim yang telah mengundangkan hukum kewarisan Islam itu ada yang menyatukan (menggabungkan) hukum kewarisannya dengan undang-undang perkahwinan; ada pula yang memisahkannya dalam bentuk peraturan perundangan-undangan tersendiri.

F.Perlaksanaan Hukum Wakaf
Hukum perwakafan juga merupakan hukum yang hidup (fiqh al-hayy; living law) di seluruh dunia Islam. Begitu penting dan strategisnya kedudukan wakaf ini bagi jaminan sosial umat dan kesejahteraan umum secara keseluruhan.
G.Persamaan dan Perbedaan Hukum Keluarga Islam di Dunia Islam
Persamaannya terutama terletak pada hukum material yang secara normatif memang telah diatur secara tegas dalam Al-Quran dan Hadis.

Bab 5:PENUTUP
Hukum keluarga yang dalam istilah Arab antaralain disebut dengan al-ahwal as-syakhshiyyah, dandalam bahasa inggris dikenal dengan sebutan family law. Hukum keluarga Islam sering digunakan dalam lingkup luas yang meliputi ketiga subsistem hukum di atas (perkahwinan, kewarisan dan perwalian).

Komentar
Buku ini memiliki kelebihan yang tidak ada dalam buku sejenis dan buku ini lebih umum. Fokus utama adalah tentang Hukum keluarga dalam islam, Perkawinan, perwakafan, perwalian, perwarisan  dan  pemberlakuan hukum keluarga islam di Indonesia. Judulnya sangat menarik dan senang untuk memahaminya.
Buku ini memiliki kelemahannya, rukun dan syarat-syaratnya tidak teratur dan tidak membincangkan tentang 4 mazhab (imam hambali, maliki, hanafi dan syafie) dan hukum melakukan perkahwinan bisa berubah mengikut illah , tetapi Amin Summa tidak menerangkan satu persatu dengan baik (sunah, wajib, halal, makruh dan mubah). 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan